Tijdens deze 5-daagse opleiding krijg je een overzicht van de verschillende methoden en technieken die managers toelaten om te beschikken over nauwkeurige kosten-, kostprijs- en winstinformatie ter ondersteuning van hun besluitvormings- en besturingsprocessen. Cases tonen aan hoe kosten en winstinformatie moeten worden aangewend om optimale beslissingen te nemen op vlak van pricing, productmix en ordermix, make-or-buy en investeringen. Ook zie je hoe besturingsprocessen moeten worden ingericht opdat kosten, winstrapporten en budgetten managers maximaal motiveren voor continue verbetering van efficiëntie en winstgevendheid.
Doelstellingen
Mis deze opleiding niet als je:
nieuwe mogelijkheden wil ontdekken om de interne kosten te verlagen en de winsttransparantie te verhogen;
wil weten hoe van een traditioneel kostprijscalculatiesysteem gebaseerd op verdeelsleutels over te schakelen naar een accuraat en flexibel kosten- en winstrapporteringssysteem dat aansluit op de algemene boekhouding en managers interessante 'profit improvement' inzichten verschaft;
wil leren hoe in grote organisaties overheadkosten op een nauwkeurige, faire en transparante wijze worden toegerekend aan de business.
Deze opleiding reikt aan bedrijfsleiders en managers de broodnodige inzichten en technieken aan om gefundeerde beslissingen te nemen op basis van precieze kosten en exacte winstinformatie. Als deelnemer identificeer je bovendien verbeterpunten in de bestaande kosten- en winstrapporteringssystemen.
Pluspunten
De enige opleiding over trends in kosten- en winstgevendheidrapportering.
Docenten met jarenlange ervaring in het implementeren van kostprijs- en prestatiemeetsystemen.
Doelgroep
Deze opleiding is bestemd voor:
economisten
technische profielen
cost accountants
(junior) controllers
middle managers
operational managers
lijnmanagers
business analysts
financial accountants
accountants
finance consultants
financieel analisten
iedereen die wil doorgroeien in management accounting
Bedrijfstransacties en beslissingen en hun effect op de balans en de resultatenrekening
High level opfrissing van de balans en de jaarrekening
Docent: Ludo Lambrechts
Dag 2
De techniek van kostprijscalculatie
Directe versus indirecte kosten
Afschrijvingsmethoden
Informatiebronnen voor directe kosten
Hoe indirecte kosten verdelen over producten en orders?
Cost center accounting
Bepaling van de ‘cost of goods sold’ en de brutomarge
Docente: Sophie Hoozée
Dag 3
De rol van de management accountant
Het gebruik van kosteninformatie voor beleidsbeslissingen: het begrip ‘relevante kosten’
Management accounting ter ondersteuning van korte-termijnbeslissingen: product-mix optimalisatie, order-pricing, make-or-buy beslissingen
Strategic management accounting: Winstgevendheidsanalyse van strategieën
Optimaal ontwerp van kostprijssystemen: Full costing versus direct costing en Activity-Based Costing
Kostprijscalculatie in complexe bedrijfsomgevingen: time-driven activity-based costing. Case Sanac
Berekening van de ‘cost-to-serve’
Het gebruik van time-driven ABC bij het opzetten van ‘profit improvement’ programma’s met cases uit productiebedrijven, de logistieke sector, en verzekeringsmaatschappijen
Chargeback van overheadkosten: do’s-and-don’ts
Docent: Werner Bruggeman
Dag 4
Basisprincipes uit financieel management die onderliggend zijn aan de berekeningen in een business case
Over welke investeringen gaat het?
Berekening van de winstgevendheid van investeringsprojecten
Is de opleiding iets voor jou maar heb je nog een vraag? We helpen je graag verder van maandag tot vrijdag van 9 tot 17 uur. Je kan ons contacteren via:
Oneindig kijken en bijleren, waar en wanneer je wil. Een persoonlijk abonnement waarmee je zoveel live of on demand webinars kan volgen als je maar wil. En dit gedurende 365 dagen, voor slechts 940 euro per jaar.