Als communicatieadviseur of -manager moet je doelgericht communiceren met medewerkers, stakeholders, klanten, aandeelhouders, journalisten … Dat vraagt om een communicatiestrategie met een zeer scherpe focus. Tijdens deze 2-daagse ga je met dit vraagstuk aan de slag en ontdek je hoe je als communicatieadviseur een strategische partner wordt van het management.
Doelstellingen
In deze opleiding leer je de communicatiestrategie van je bedrijf te plannen, tactisch in te vullen en succesvol te realiseren, zonder eventuele hindernissen uit het oog te verliezen. Je herkent de communicatienoden van je bedrijf en vertaalt ze in een concreet communicatieplan. Daarnaast krijg je praktische tips om dat plan ook echt te doen leven in de organisatie. Je krijgt antwoorden op vragen zoals:
- Wat kan je bedrijf bereiken met doeltreffende communicatie?
- Hoe verbind je de interne en externe communicatie?
- Hoe maak je een doelgroep- en stakeholderanalyse?
- Wat is de kracht van storytelling?
- Hoe stel je een budget op?
- Hoe integreer je diverse acties in een globaal communicatieplan?
- Hoe kom je in positie als strategisch communicatieadviseur?
Pluspunten
Je persoonlijke ervaring vormt de leidraad door de opleiding. Je bespreekt de vragen die je hebt over de communicatie in je bedrijf. Zo wordt de theorie meteen gekoppeld aan je eigen praktijk. Ook de uitwisseling met de andere deelnemers zorgt voor heel wat nieuwe inzichten en tips.
Deze opleiding scoort
8.6
Getuigenissen
Een inspirerende opleiding, waarbij gedreven docenten hun kennis en inzichten delen om te groeien in communicatie. Het aangeboden kader wordt mooi ingekleurd met toepassing naar het eigen bedrijf of organisatie.
Peter Van de Vijver, stafmedewerker, MOB Maatschappij van Onderlinge Bijstand Verzekeringen CM-Vlaanderen
Ik vond het goed dat we eerst een theoretisch kader kregen, dit deed mij toch enkele nieuwe inzichten krijgen en gaf mij ideeën over hoe ik de zaken zou kunnen aanpakken. In de 2e les konden we praktisch aan de slag, het was zeker nuttig om eens na te denken over een specifieke case. Ook de uitwisseling met de andere deelnemers was zeer interessant.
Lene Cillen, consulent Vl-Brabant en communicatie, KLJ & Groene kring
Persoonlijk ben ik zeer tevreden van de tweedaagse over communicatiestrategie. Er worden een aantal tools en ideeën gelanceerd waarop kan worden verdergebouwd in de werkomgeving. Een aantal belangrijke inzichten over do's-and-don'ts bij het opstellen van een communicatieplan waren verhelderend. Het besef dat het ideale functioneren van een communicatiedienst vaak veraf staat van de werking van de dienst in de praktijk, is confronterend, nu en dan ook frustrerend.
Michiel Pierreux, communications manager, NUON Belgium
Het sterkste punt is zonder meer de praktische bruikbaarheid en de vorm van coaching door beide docenten.
Nele Muys, coördinator, Liberform
Boeiende inhoud afgewisseld met de nodige humor van docenten met erg interessante expertise. De opleiding lijkt wel te kort!
Greet Deckers, communicatieverantwoordelijke, LCM Landsbond Christelijke Mutualiteiten
Ontzettend boeiende dag, beetje chaotisch in opbouw maar zo veel interessante, bruikbare informatie en tips. De trainer heeft zo veel kennis, goed evenwicht tussen theorie en praktijk. De opleiding had absoluut langer mogen duren.
Isabelle Franco, internal communication specialist, DHL Parcel Belgium
Doelgroep
Deze opleiding richt zich tot managers van de communicatie- en marketingafdeling die hun kennis willen verdiepen en toetsen aan nieuwe inzichten en trends.