“Never a dull moment in retail.” De toenemende opmars van e-commerce, nieuwe Chinese spelers, de energiecrisis en de toenemende inflatie zetten de retail industrie keer op keer voor nieuwe uitdagingen.
In een zoektocht naar een leefbaar model hebben distributieovereenkomsten met handelsagenten, distributeurs, verdelers en andere tussenpersonen wijzigingen ondergaan.
Fabrikanten en handelaren doen hierbij ook steeds meer beroep op influencers om producten rechtstreeks te promoten (en soms ook te verkopen) door influencers op sociale media kanalen. In een interessant vonnis van een rechtbank in Italië (Rome) werd een influencer bescherming toegekend onder de handelsagentuurwet. Er wordt hierbij stilgestaan of dit in België ook het geval zou kunnen zijn.
In de automobielsector is het bekend dat men het “concessiemodel” wenst te verlaten om meer controle te hebben op de prijs. Men wil zelf proberen te ontsnappen aan de bescherming van de handelsagentuur. Over de wettelijkheid van een wijziging naar een “commissionair model” waarbij de autohandelaar zelf geen bescherming van de agentuurwet geniet, lopen er momenteel onderzoeken en besprekingen.
In de supermarktsector is er een verder toenemende tendens tot verzelfstandiging van de uitbating van supermarkten. Door de enorme concurrentiedruk werden ook de contracten hier verscherpt ten aanzien van de franchisenemers.
Doelgroep
Dit M&D webinar richt zich tot:
- advocaten
- bedrijfsjuristen
- magistraten