NCOI Learning

Waarom Kaneka kiest voor ‘niet-hiërarchisch leidinggeven’

Waarom Kaneka kiest voor ‘niet-hiërarchisch leidinggeven’

In de meeste bedrijven is het hr die op zoek gaat naar een opleiding voor de werknemers. Maar het kan ook anders. Bij Kaneka, chemiebedrijf dat kunststoffen produceert en onderdeel is van een Japanse groep, kwam het initiatief namelijk van Finance Manager Hans Van Hoof.

“Ik voor mijn team al eens een opleiding prestatietechnieken georganiseerd”, legt Hans Van Hoof uit. “Die was heel succesvol en dus ging ik op zoek naar welke soort skills ik nog kon aanscherpen. Een grote uitdaging bij ons is de samenwerking tussen backoffice – finance dus – en de business. Die moeten continu met elkaar communiceren, maar ze hebben beide andere belangen. De backoffice moet procedures volgen en zich aan best practices houden, terwijl dit uiteraard niet altijd de prioriteit is voor de business. Tezelfdertijd willen we een servicedepartement blijven. Vandaar mijn vraag naar een opleiding ‘Niet-hiërarchisch leidinggeven’.”

Op sommige vlakken verloopt de samenwerking wel al heel vlot, maar het kan nog beter. “Ik wilde mijn team meer tools bieden en hun soft skills verbeteren. Die context heb ik ook uitgelegd aan NCOI Learning. Zij deden een voorstel met een Japanse touch en daar heb ik niet veel aan veranderd. We zaten meteen op dezelfde lijn.

NCOI Learning maakte een trainingsvoorstel met een Japanse touch. We zaten meteen op dezelfde lijn.

Theorie en rollenspelen

“Men ging van start met een voorbereidende vragenlijst die peilde naar de persoonlijke verwachtingen, sterke en minder goede punten in de huidige communicatie en dergelijke. Daar is vervolgens continu op ingespeeld tijdens de opleiding zelf. Doel was het team bewust te maken van hun communicatie door een combinatie van achterliggende theorie en rollenspelen. Zo kwamen de diverse communicatiemodellen bijvoorbeeld aan bod. Ook de verschillende communicatiestijlen; procesgericht, relatiegericht, enz.; werden belicht. Iedereen kon zijn eigen stijl ontdekken, maar moest tijdens een rollenspel ook eens in een andere stijl kruipen. Dat ook de Japanse cultuur aan bod kwam, was zeker een meerwaarde. We zijn tenslotte onderdeel van een grote Japanse groep, daar moeten we rekening mee houden in onze communicatie.”

Ook de factoren die de communicatie beïnvloeden, vond Hans Van Hoof interessant. “De hiërarchie is daarbij niet zo belangrijk. Wel moet er aandacht besteed worden aan de persoon zelf en aan persoonlijke contacten. Je moet niets doen omdat je leidinggevende het vraagt, maar omdat je geïnteresseerd bent in de persoon zelf en die wil helpen. Mijn team leerde ook een boodschap met impact te brengen en op te bouwen, rekening houdend met de drijfveren van anderen. Verder werd ook duidelijk dat er niet echt één realiteit bestaat. Iedereen ziet bepaalde zaken vanuit zijn subjectieve bril. Wat voor de ene veel is, is voor de andere weinig. Maar je moet je er wel bewust van zijn dat ook de tegenpartij waardevolle elementen kan bijdragen.”

Terugkoppelen naar cursus

De training werd tweemaal gehouden, telkens voor een groepje van twaalf personen. “In zo’n kleine groep kan je je makkelijker kwetsbaar opstellen. De reacties waren enkel positief. We hadden verschillende departementen gemixt; IT, aankoop, finance, enz.; en de collega’s konden elkaar op een andere manier leren kennen. Iedereen was achteraf tevreden met de extra bagage. Maar in de praktijk is het natuurlijk niet gemakkelijk, daarom zorgen we sowieso voor opvolgmomenten. De materie levendig houden is immers de grootste uitdaging.”

De incompany training laat het team nu toe om terug te koppelen naar de cursus wanneer er een communicatieprobleem is. “We kijken naar wat we toen hebben geleerd. Hoe ziet die ander het? Wat was zijn drijfveer? Hoe kunnen we het in de toekomst beter aanpakken? Hoe had ik hem wel kunnen overtuigen? Dat is zeker een positieve verandering.”

Hans Van Hoof studeerde af in 2001 als Master in de Handelswetenschappen. Hij werkte bij PricewaterhouseCoopers en Decathlon in België en Frankrijk voor hij in mei 2011 startte als Finance Manager bij Kaneka Belgium. Eind 2015 werd de Kaneka Europe Holding Company opgericht en sindsdien neemt hij ook daarvoor de rol van Finance Manager op. In totaal heeft Hans 15 jaar ervaring in het aansturen van finance teams.

Zin in meer?

Wil jij ook een opleiding op maat organiseren binnen jouw bedrijf?
Neem dan contact op met Ilse Schepens via ischepens@ncoi.be of +32 474 74 85 83.

 

Stay inspired, get informed!

Wil je op de hoogte blijven over de opleidingen, nieuws en trends binnen je vakgebied?

  • 10 % korting op de eerstvolgende opleiding uit het open kalenderaanbod
  • Handig tweewekelijks overzicht met de opleidingskalender
  • Meteen mee, dankzij de Learning Newsletter vol tips en inspiratie
  • Als eerste op de hoogte van leuke acties en wedstrijden

Wil je op de hoogte blijven over de opleidingen, nieuws en trends binnen je vakgebied?

  • 10% korting op de eerstvolgende opleiding uit het open kalenderaanbod
  • Handig tweewekelijks overzicht met de opleidingskalender
  • Meteen mee, dankzij de Learning Newsletter vol tips en inspiratie
  • Als eerste op de hoogte van leuke acties en wedstrijden