>> Als je van deze opleiding de zomereditie boekt, heb je recht op gratis AirPods. Info en voorwaarden op de pagina 'Chill stand is geen stilstand'
Prijsstrategie is een kritieke factor in het realiseren van winst en het bepalen van de waardepropositie je producten of diensten. Het bepaalt hoeveel inkomsten je bedrijf genereert en hoe het concurreert in de markt.
Hoewel het belang dus niet te ontkennen valt, krijgt pricing zelden de aandacht dat het verdient. De reden? Onvoldoende kennis. In deze tweedaagse training leer je alles om zelf een gefundeerde prijsstrategie uit te werken.
Doelstellingen
Na deze praktijkgerichte opleiding vol interessante cases is je pricing doordacht en effectief, want:
Je kent de verschillende pricingmethodes, met hun troeven en valkuilen
Je hebt zicht op de langetermijneffecten van je prijsstrategie
Je begrijpt hoe prijsdruk en prijsangst ontstaan – en hoe je ermee omgaat
Je hebt inzicht in waardeperceptie en de willingness to pay
Je weet hoe je een prijzenoorlog vermijdt of bent gewapend om hem uit te vechten
Deze opleiding scoort
8.1
Getuigenissen
Praktisch, veel informatie. Kortom een beknopte, maar toch volledige reis door de pricing-wereld.
Natasja D.D. Linnenbank, adviseur producten en diensten, KNMP
Doelgroep
Deze opleiding is geschikt voor iedereen die betrokken is bij prijsbeslissingen:
schaduwcalculatie, total cost of ownership, target cost, fair price
Waardeperceptie door je klant
Perceived value: hoe kom je erachter?
waar wordt waarde gecreëerd? Wat leer je hieruit?
hoe krijg je de sleutels tot de klant?
3. Begrijpen van de pricing game
Inzicht in de spelregels: Hoe speel je het spel vandaag?
hoe zet je de prijzen?
heb je een prijsstrategie?
ken je je pocketprijzen?
kent je je prijswaterval?
kent je je prijsbandbreedte?
Wat weet je over de spelregels in jouw markt?
En wie bepaalt de spelregels in jouw markt?
4. Het optimale pricingproces
In 7 stappen naar een beheerste en gedragen prijsstrategie en -implementatie
Wat zijn jouw doelen voor prijszetting?
5. Value mapping en willingness to pay
Waardestrategie: maar hoe ken je de waardeperceptie?
Wie niet segmenteert, denkt gewoon niet juist
6. Waardecreatie door prijsdifferentiatie
vb. tgv, Virgin, ...
7. Inzicht in de 6 krachten die uw prijszetting beïnvloeden
De eigen organisatie (positionering, kostprijs, businessmodel, doelen, ethiek ...), je concurrentie, de kanalen, de internationale handel, de wetgeving en je afnemers
Hoe beïnvloeden zij je prijs?
Welke kracht bepaalt in belangrijkste mate (binnen je eigen marktomgeving) of je prijs de 'juiste' prijs is?
8. Prijsstrategieën
One versus variable pricing, open end pricing, for free, penetratie/ervaringscurve pricing, concurrentiegerichte pricing, prijsdiscriminatie ...
Voor- en nadelen
Wanneer is welke strategie het best inzetbaar?
9. Europese prijsharmonisatie: lessons learned
10. Prijszettingmethodes
Cost-plus, mark-up, break-even, total cost of ownership, value pricing, test pricing, performance based pricing, satisfaction pricing, yield pricing, incremental pricing, multidimensional pricing ...
Voor- en nadelen
Wanneer is welke methode het best inzetbaar?
11. Productline pricing
Captive pricing, options pricing, multi unit pricing, bundling, versioning ...
12. Redenen van prijsdruk en hoe erop reageren
13. Welke vragen moet je jezelf stellen vooraleer terug te slaan met de prijs?
14. Hoe vermijd je een prijzenoorlog?
En hoe vecht je een prijzenoorlog uit als die onvermijdelijk is?
Is de opleiding iets voor jou maar heb je nog een vraag? We helpen je graag verder van maandag tot vrijdag van 9 tot 17 uur. Je kan ons contacteren via:
Oneindig kijken en bijleren, waar en wanneer je wil. Een persoonlijk abonnement waarmee je zoveel live of on demand webinars kan volgen als je maar wil. En dit gedurende 365 dagen, voor slechts 940 euro per jaar.