

1.599,- (excl. btw)

Opleiding


NCOI Learning




32


Public affairs wordt soms omschreven als ‘de belangrijkste taak die niemand begrijpt’. Lobbyen – het ‘veldwerk’ – is bekender, maar klinkt vaak negatief. Nochtans is public affairs of lobbying een fascinerende discipline en een essentieel onderdeel van elke moderne organisatie.
De cruciale vaardigheden in public affairs en lobbying zijn een combinatie van hard en soft skills: dossierkennis en inzicht in politieke mechanismen, mensenkennis en kristalheldere communicatie, talenkennis en fingerspitzengefühl. Veel daarvan leer je al doende, maar het begint bij een stevige theoretische én praktische basis. En die doe je op in deze opleiding.
Na deze opleiding:
Door je ervaringen uit te wisselen met andere deelnemers, oefenen je de theorie meteen in tijdens de opleiding. Zo kan je nadien vol vertrouwen zelf aan de slag.
De opleiding is gericht tot iedereen die:
1. De monitoring: hoe beschik je als public affairs-expert tijdig over de juiste relevante informatie?
2. De ontwikkeling van overtuigende argumenten
3. De redactie van een slagkrachtige position paper
4. Issue- en stakeholdersmanagement
5. Communicatie in public affairs en lobbying
a. Het belang van communicatie voor elke public affairs-strategie
b. Werken met de pers:
c. Werken met een woordvoerder: noodzaak, processen, plaats in de organisatie
d. Crisiscommunicatie: praktische tips
6. Testcase communicatie
Aan de hand van een concrete testcase toets je de opgedane theoretische kennis aan de praktijk. Je bereidt een persbericht en opinion paper voor en verdedigt die voor de pers. Je wordt ook geconfronteerd met een negatieve berichtgeving door een vijandige doelgroep. Daarbij wordt je reactie getest: in welke mate slaag je er in om die ‘slechte reclame’ te gebruiken om je publicaffairsstrategie net te versterken?
1. Het regelgevende en beleidsproces in Europa
2. Het regelgevend proces in federaal en regionaal België
3. De politieke processen die leiden tot een regeerakkoord
4. Public affairs, lobbyingstrategieën en ethiek
De basisprincipes van elke lobbystrategie
5. Testcase
In verschillende groepen analyseer je een bepaalde regelgeving of beleidsbeslissing en probeer je die te beïnvloeden terwijl je elk een maatschappelijke doelgroep vertegenwoordigt. De ontwikkelde strategie, de aanpak en de argumenten worden in groep besproken en becommentarieerd zodat je maximaal van elkaar leert.
De opleidingen komen in aanmerking voor verschillende subsidies. Handig: zo betaal je zelf maar een deel van het inschrijvingsgeld.

