Supply Chains ontwikkelen zich maar al te dikwijls eerder per toeval en naargelang de operationele nood van de dag dan via een voorop uitgedacht plan. Dit is perfect logisch en zelfs verdedigbaar, want die handen-uit-de-mouwen aanpak is natuurlijk uitermate geschikt om de goederenstroom in de leverketen in beweging te houden. Vaak zien we dat servicegraad hierbij haast als heilige koe bekeken wordt, en dat die doelstelling koste wat kost gehaald moet worden. Nochtans is het zeer nuttig stil te staan bij wat nu echt de markt- en productstrategie is van het bedrijf en of de gehanteerde doelstellingen wel geschikt zijn om die strategie aan te houden. Dat brengt ons al snel in een evenwichtsoefening tussen omzet en kosten, maar ook (werk)kapitaal zal hier een rol in spelen.
#SCM
Doelstellingen
In deze opleiding ontdek je:
• Enkele van de meest gangbare bedrijfsstrategieën en hoe deze zich onderling verhouden
• Het concept van de Supply Chain driehoek en de balans tussen service, kost en cash
• De benadering rond de kost van voorraad vanuit het standpunt van Finance en vanuit het standpunt van Supply Chain
• De relatie tussen de bedrijfsstrategieën en de spanning in de Supply Chain driehoek
• Wat nodig is om de Supply Chain in te richten ter ondersteuning van de bedrijfsstrategie en welke doelstellingen te hanteren
• Hoe het IBP (Integrated Business Planning) proces de verbinding maakt tussen financiële planning en Supply Chain operations
Doelgroep
• Supply Chain managers
• Sustainability managers
• Managers
• Directieleden
• Projectmanagers
• Voorraadplanners
• Logistiek managers en -medewerkers
• Productieverantwoordelijken
• Inkoopverantwoordelijken
• Supply Chain medewerkers, zoals Supply en Demand planners, MPS / MRP planners
• Financieel managers
• Verantwoordelijken verkoop en productmanagement