Menu
Logo
Logo

Flip your training bij IMEC

“Wie voldoende energie in het ‘flipped classroom’-concept steekt, haalt er zeker een meerwaarde uit.”

Een training voor nieuwe leidinggevenden werd bij Imec aangepakt volgens de ‘flip your training’-principes. “Een goed concept”, vindt Lisbeth Decneut, “op voorwaarde dat trainer en deelnemers er helemaal in meegaan.”

‘Flip your training’ staat voor het omdraaien van het klassieke trainingsschema. Deelnemers krijgen de inhoud van de training niet tijdens, maar vóór de training te verwerken. Zo kunnen ze tijdens de training meteen beginnen met oefenen en ervaring uitwisselen.

Uitdaging

Een training voor nieuwe leidinggevenden werd bij Imec aangepakt volgensde ‘flip your training’-principes. Deelnemers kregen de inhoud van de training niet tijdens, maar vóór de training te verwerken. De training bestond uit drie dagen en evenveel thema’s: leiderschapstijl, delegeren en communicatie. Zowel voor de trainer als voor HR was er een belangrijke rol weggelegd om dit concept te laten slagen.

Aanpak

Vóór elke trainingsdag kregen de deelnemers aangepast huiswerk. Meestal was dat een combinatie van e-learnings doorlopen, artikels lezen en kleine opdrachten uitwerken. Hun huiswerk kregen de deelnemers steeds een dag of drie vóór de trainingsdag. “We hebben daaruit geleerd dat het belangrijk is om daar voldoende tijd voor te voorzien”.

Voor de eerste opleidingsdag volgden de deelnemers een e-learning die het model van situationeel leiderschap conceptueel uitlegde. “Daar zaten ook oefeningen in die ervoor zorgden dat ze echt mee waren met dit concept”.

“Het grote voordeel van een training te flippen is de tijdswinst. Zo kan de training meteen beginnen met oefeningen en ervaringsuitwisseling. Dit lukt enkel als de trainer zijn aanpak aan dit concept aanpast. Om dit succesvol te laten zijn, begon ik de eerste sessie niet met een brok theorie maar met een ‘buzz quiz’”, vertelt Dan Steer, trainer bij NCOI Learning . “Op die manier werd de inhoud op een stimulerende manier herhaald en begint de training meteen op een hoger niveau. Bovendien volgde daar ook een leerrijke discussie uit”, herinnert Nele Van Hooste zich. Maar niet alleen de trainer moet willen ‘flippen’, ook de deelnemers moeten er van overtuigd zijn dat het nuttig is om energie te steken in de opdrachten voorafgaand aan de training. “Wie zijn voorbereiding goed maakt en echt nadenkt over de concepten waarmee gewerkt wordt, staat heel anders in zo’n training”.

Volgens Lisbeth Decneut is er net op dat vlak ook een rol weggelegd voor de hr-verantwoordelijke die de training mee opzet. “De deelnemers werden op voorhand gesproken en aangemoedigd om voldoende energie in deze training te steken. Je haalt pas een meerwaarde uit het ‘flipped classroom’-concept als iedereen weet waarom de training zo in mekaar zit en bereid is er in mee te gaan.”

Resultaat

Meer dan bij klassieke trainingsessies, begonnen we meteen op een hoger niveau en kwamen we sneller tot diepgaande discussies. “Wie werk maakt van de voorbereiding en goed nadenkt over het concept, staat heel anders in zo’n training”, was de ervaring van Nele Van Hooste. “We hebben zo ook heel wat tijd gewonnen die we tijdens de training aan oefeningen en feedback hebben besteed.”

Lisbeth Decneut is Director Talent Management bij Imec.
Dan Steer is trainer bij NCOI Learning en L&D consultant.

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang 10% korting!

Blijf op de hoogte (van je vakgebied) én geniet van exclusieve NCOI-voordelen:

  • 10 % korting op je eerstvolgende open opleiding naar keuze. Deze korting is niet geldig op opleidingen van NCOI Business School.
  • Tips & tricks, inspiratie en opleidingsinfo op maat, rechtstreeks in je mailbox
  • Maak kans op mooie prijzen

Blijf op de hoogte (van je vakgebied) én geniet van exclusieve NCOI-voordelen:

  • 10 % korting op je eerstvolgende open opleiding naar keuze
  • Tips & tricks, inspiratie en opleidingsinfo op maat, rechtstreeks in je mailbox
  • Maak kans op mooie prijzen