Goed kunnen luisteren is onmisbaar op de werkvloer. Nochtans is goed kunnen luisteren niet altijd even gemakkelijk. Begrijpen wat de ander bedoelt te zeggen is de basis van emotionele intelligentie en goede communicatie. Ga maar eens na: hoe vaak ben je in je hoofd al bezig met je antwoord, terwijl de ander nog aan het vertellen is? Of je bent vooral bezig met hoe je overkomt, je hebt je mening al klaar en daardoor luister je niet meer met een open houding. Om beter te leren luisteren is het van belang om oprecht nieuwsgierig te zijn en ervoor te zorgen dat de ander zich begrepen voelt. Wil jij je vaardigheid om actief te luisteren ook verbeteren en dit kunnen toepassen in jouw dagelijkse (werk)omgeving?
Doelstellingen
Tijdens onze opleiding ‘Actief luisteren’ ga je aan de slag met éénvoudige en direct toepasbare luistertechnieken. Je ontdekt je persoonlijke luistervalkuilen en wat je weerhoudt van actief luisteren. Je krijgt meer zelfvertrouwen, ontwikkelt meer inlevingsvermogen en leert luisteren met een open houding. Ook weet je door goede en juiste open vragen te stellen te achterhalen wat de ander nu écht wil zeggen.
Wanneer je je luistervaardigheden wil verbeteren en met praktische tips naar huis wil gaan, is deze training een échte must voor jou.
Doelgroep
Deze opleiding is een aanrader voor elke medewerker, leidinggevende of professional die er nood aan heeft om op een emotionele manier connectie te maken met zijn/haar gesprekspartner.
De opleiding 'Actief luisteren' bestaat uit 4 grote onderdelen:
1. Geconcentreerd luisteren
We laten je bewust worden van wat er je allemaal kan weerhouden van écht actief te luisteren. Bewustwording is al een deel van de oplossing!
Vervolgens laten we je ondervinden hoe je je als luisteraar volledig concentreert op wat er door een ander gezegd wordt, zonder afleiding.
We geven technieken mee die actief luisteren stimuleren en we gaan samen aan de slag met een aantal oefeningen.
2. Krachtige vragen
Luisteren is nog niet begrijpen, dus maken we de link naar “krachtige vragen”. Dat zijn vragen die aanzetten tot nadenken, exploreren, analyseren of concluderen. Op basis van enkele eenvoudige principes ontdek je hoe een wereld van mogelijkheden opengaat als je gebruik maakt van de juiste vragen!
3. Unconscious bias
We zijn ons vaak niet bewust van onze vooroordelen. Maar ook al zijn we ons er niet van bewust, in de praktijk handelen we vaak naar deze stereotiepe denkpatronen. En die vooroordelen beïnvloeden ook onze luistercapaciteiten.
4. LSD gesprekstechniek (luisteren, samenvatten en doorvragen)
Deze actieve luistermethode kan worden ingezet om interpersoonlijke communicatie tussen medewerkers te verbeteren. De luisteraar zet z’n eigen emotie aan de kant, stelt gericht vragen en vat tussendoor kort samen.
Is de opleiding iets voor jou maar heb je nog een vraag? We helpen je graag verder van maandag tot vrijdag van 9 tot 17 uur. Je kan ons contacteren via:
Oneindig kijken en bijleren, waar en wanneer je wil. Een persoonlijk abonnement waarmee je zoveel live of on demand webinars kan volgen als je maar wil. En dit gedurende 365 dagen, voor slechts 940 euro per jaar.