Vandaag moeten bedrijven om succesvol te kunnen zijn de snelheid van hun markt volgen en het liefst voor blijven. Dat wil zeggen innoveren en veranderen. Wie vandaag verandering verwerpt, verwerpt de toekomst. Succesvolle ondernemingen zijn sterk afhankelijk van de wijze waarop zij - maar ook hun medewerkers - omgaan met de vele veranderingen.
En toch zien we verandering meestal als iets negatief. Hoe komt dat? In deze opleiding leren we wat verandering is, we krijgen inzicht in onze eigen weerstand en welke fasen we moeten doorworstelen om de verandering te overwinnen. Een adequate reactie op verandering kan bepalend zijn voor onze persoonlijke en collectieve groei en succes. Hoewel verandering uitdagend en ontwrichtend kan zijn, biedt het ook kansen om te leren, ons aan te passen en te innoveren.
Doelstellingen
Je leert tijdens deze opleiding changemanagement:
- Aan de hand van het ADKAR model de verschillende fases binnen verandering te herkennen en te begrijpen
- De onzekerheden en stress die veranderingen met zich meebrengen een plaats te geven
- Leiding te nemen over je eigen veranderingsproces waardoor je anderen kunt inspireren en gemakkelijker vertrouwen kunt opbouwen
- Objectievere beslissingen te nemen die gebaseerd zijn op een duidelijk en objectief begrip van de situatie
- Vaardigheden te ontwikkelen om voor jezelf meer uit verandering te halen
- Jezelf niet te verliezen in weerstand tegen iets wat je toch niet kan beïnvloeden
- Weerstand bij jezelf en bij anderen te herkennen en ermee om te gaan
- Je persoonlijke emotionele reacties en moeilijkheden tijdens ingrijpende veranderingen te herkennen en aan te passen
Pluspunten
- In deze opleiding maken we gebruik van de ADKAR methode om de verschillende stadia van verandering te begrijpen en te beheersen.
- Door de interactieve aanpak met de groep zie je dat verschillende mensen anders kunnen reageren op verandering. We combineren dit met praktijkvoorbeelden waardoor je verandering door een andere (positievere) bril gaat leren zien.
Getuigenissen
Momenteel zitten wij met de organisatie in een verandertraject en alle instrumenten die ik vanuit de opleiding meekreeg zijn onmiddellijk bruikbaar. Ook voor mezelf kreeg ik zoveel tips mee op vlak van rust, houding, onderscheid tussen gedrag, emotie en sensatie dat ik me al heel anders kan opstellen binnen mijn team en dat op zich doet ongelooflijk veel deugd!
Linda Schauvliege, zorgcoördinator, CM Midden Vlaanderen
Hoe om te gaan met verandering, niet alleen voor mezelf, maar wat te doen en zeggen aan anderen als zij geconfronteerd worden met veranderingen. Vlot verlopen, aangenaam en leerrijk.
Marianne Lievens, commercial assistant, Educam Service
Sterke punten: interactief, veel praktische informatie, handige kaartjes met overzicht van wat besproken werd. Ik zou de cursus aan iedereen aanraden.
Sigrid Asselberghs, accountant, ABN AMRO Private Banking
Doelgroep
Deze opleiding is geschikt voor elke medewerker die veranderingen ervaart in zijn of haar werkomgeving en daar sterker wil uitkomen: je functieomschrijving krijgt een andere invulling, een reorganisatie verandert je huidige (team)situatie, je hebt het gevoel dat alles rondom jou constant (sneller) evolueert, je ondervindt stress in een veranderingsproces, …
Kortom, iedereen die technieken en oplossingen zoekt om veranderingen in de organisatie of op de werkvloer positief te omarmen en weerstand om te buigen.
De opleiding is niet gericht op het begeleiden van veranderingen in je organisatie. Daarvoor is de opleiding "Changemanagement: veranderingen in organisaties begeleiden" geschikt!