Menu
Logo
Logo

Landenoefening brengt accountmanagers van watermaatschappij FARYS dichter bij elkaar

Soms kan je als bedrijf een bepaalde opleiding voor ogen hebben, maar dan blijkt dat je eigenlijk behoefte hebt aan iets helemaal anders. Dat was ook het geval bij watermaatschappij FARYS.

Anouk Devriese, directeur Programma’s en Projecten bij FARYS, het vroegere TMVW, schetst de situatie: “Voor onze accountmanagers was ik op zoek naar een opleiding om hun verkoopvaardigheden aan te scherpen, maar dan op een niet-assertieve manier. Als intercommunale bieden wij diverse diensten aan aan onze vennoten, zoals de gemeenten. Wij hebben dus een bijzondere relatie met onze klanten. Cold prospecting doen wij bijvoorbeeld niet, wij kijken altijd samen met onze vennoot waar wij hen kunnen helpen.”

“In een gesprek legde ik Ilse Schepens, Learning Consultant bij NCOI Learning, uit dat er drie groepen accountmanagers zijn, elk met een eigen opdracht en profiel. Naar mate we er dieper op ingingen, bleek dat er vooral nood was aan elkaar begrijpen en bij elkaar terecht kunnen. We hadden al wel eens gedacht aan een soort teambuilding, waar de groep elkaar kon leren kennen en men info kon uitwisselen. Maar dergelijke technische profielen houden daar meestal niet van. Door op maat te werken konden we hen een opleiding en teambuilding in één geven.”
 
Uit de landenoefening blijkt dat perceptie en realiteit niet altijd stroken, en zo ontstaat extra informatie-uitwisseling. Tegelijkertijd is het ook een empathie verhogende oefening.
Katelijne Rotsaert

Op bezoek in elkaars land

Dat maatwerk bestond uit een aantal diverse elementen. “In eerste instantie heb ik een vragenlijst doorgemaild naar de deelnemers”, legt trainer Katelijne Rotsaert uit. “Daarin peilde ik naar sterke punten, verbeterpunten, uitdagingen enz. Dit doe ik om al een beeld te krijgen van de groep en hoe zij naar zichzelf kijken. Daaruit bleek dat ze trots waren op hun job en hun kennis binnen hun eigen domein. Ook waren ze blij met de partnerships die ze met de klanten opbouwen. Ze waren zich bewust van de grote diversiteit binnen de groep en gaven aan elkaars job en dienstverlening niet te kennen.”

“Bij de introductie laat ik de groep dan ook zien welk beeld ik van hen gekregen heb uit de antwoorden die ze me gestuurd hebben. Dit is voor de groepsleden al een eerste moment van inzicht. Herkennen ze zich hierin? Om elkaar beter te leren kennen en elkaars diensten te kunnen verkopen, werd een landenoefening opgezet. Ik gebruik daarbij de metafoor van reizende toeristen die een ‘open minded’ houding hebben om te ontdekken wat er in hun vakantiebestemmingen leeft. Iedere dienst is daarbij een ander land. Je moet stilstaan bij hoe je zelf functioneert, maar ook andere landen bezoeken en je proberen voor te stellen hoe het leven daar is. De perceptie en de realiteit stroken niet altijd, en zo ontstaat extra informatie-uitwisseling. Tegelijkertijd is het ook een empathie verhogende oefening.”

Creativiteit en humor

Omdat duidelijk was dat de diverse diensten heel weinig van elkaar afwisten, besliste Katelijne een oefening te doen om elkaars unique selling propositions te leren kennen. De verschillende diensten werden gevraagd hun domein op een creatieve manier voor te stellen. Na wat voorbereidingstijd deden sommigen een stukje bedrijfstheater, anderen maakten een tekening, nog anderen bedachten metaforen … “Wat humor en lichtheid zorgde voor een aangename sfeer. Dat vergemakkelijkte de afronding: in gemengde groepjes brainstormen over wat ze nu concreet konden doen met de ideeën die in de loop van de dag waren opgedaan.”

Het laatste halfuur kwam ook Anouk Devriese nog even kijken. “Ik kreeg er meteen een heel goed gevoel. Er hing veel energie en positieve vibes in de lucht en ook de trainers zelf leken opgeladen. Op voorhand was ik wat bang geweest voor weinig interactie, maar dat bleek nergens voor nodig. Er is door iedereen heel goed meegewerkt. En meteen na de opleiding werden al goede voornemens genomen. Zo zullen de verschillende diensten elkaar regelmatig uitnodigen op overlegmomenten om elkaar op de hoogte te houden van wat er leeft. Je merkt dat zo’n informele omgeving hen goed heeft gedaan, ze hebben elkaar beter leren kennen en zullen nu veel makkelijker de telefoon opnemen om even te bellen als dat nodig is.”

Zin in meer?

Wil je ook een opleiding of teambegeleiding op maat organiseren binnen je bedrijf? 
Neem dan contact op met Ilse Schepens via [email protected] of +32 474 74 85 83.
 
Anouk Devriese werkte meer dan zeven jaar voor organisatieadviesbureau Accenture alvorens in 2008 de stap te zetten naar watermaatschappij TMVW. Daar groeide ze na 2,5 jaar als manager van het Department Service en Verkoop door tot Directiemanager. In het najaar van 2014 veranderde TMVW haar naam in FARYS en sinds mei 2015 neemt Anouk er de rol op van Directeur Programma’s en projecten.

Katelijne Rotsaert werkt als zelfstandig organisatiecoach en trainer. Ze begeleidt individuen, teams en organisaties die kwalitatiever willen samenwerken om resultaten te behalen. Ze heeft zelf meer dan zeventien jaar ervaring in de dienstensector, waarvan meer dan tien jaar als manager verantwoordelijk voor people-, sales- en businessdevelopment. Als gecertificeerde coach maakt Katelijne deel uit van het wereldwijde netwerk van Organization & Relationship Systems Coaches (ORSCTM).

Schrijf je in op onze nieuwsbrief en ontvang 10% korting!

Blijf op de hoogte (van je vakgebied) én geniet van exclusieve NCOI-voordelen:

  • 10 % korting op je eerstvolgende open opleiding naar keuze. Deze korting is niet geldig op opleidingen van NCOI Business School.
  • Tips & tricks, inspiratie en opleidingsinfo op maat, rechtstreeks in je mailbox
  • Maak kans op mooie prijzen

Blijf op de hoogte (van je vakgebied) én geniet van exclusieve NCOI-voordelen:

  • 10 % korting op je eerstvolgende open opleiding naar keuze
  • Tips & tricks, inspiratie en opleidingsinfo op maat, rechtstreeks in je mailbox
  • Maak kans op mooie prijzen